Έλσα Ανδριανού

0

Διευθύντρια Σπουδών στη Σχολή του ΕΘ
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ιδίου Πανεπιστημίου, από όπου αποφοίτησε με Άριστα το 1996.

To 2010 είναι υποψήφια διδάκτωρ του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Από το 1998 έως το 2002 παρέδιδε μαθήματα Ιστορίας Θεάτρου στη Δραματική Σχολή «Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας» του Γιώργου Κιμούλη. Από το 2004 διδάσκει στη Δραματική Σχολή «Δήλος» της Δήμητρας Χατούπη το μάθημα της Δραματολογίας, καθώς και μάθημα συνδιδασκαλίας Υποκριτικής – Δραματολογίας σε συνεργασία με τον ηθοποιό Δημήτρη Ήμελλο.

Από το 2000 έως το 2002 εργάστηκε στο Κέντρο Έρευνας και Πρακτικών Εφαρμογών Αρχαίου Ελληνικού Δράματος «Δεσμοί» ως θεατρολόγος – ερευνήτρια, καθώς και στο σχεδιασμό της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων για το αρχαιοελληνικό δράμα, έχει εργαστεί για την εκπομπή του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΑ «Από τον Όμηρο στο 2000 μ.Χ.: Λόγος Ελληνικός» (1996-2002) και ως εισηγήτρια στη σειρά «Ελληνικά Μονόπρακτα» της κρατικής τηλεόρασης (ΕΤ1, 2006-2007).

Ανήκε στη συγγραφική ομάδα του πανεπιστημιακού εγχειριδίου για τη θεματική ενότητα «Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε. Ανδριανού – Π. Ξιφαρά, Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο – Ο Δραματικός Λόγος από τον Αισχύλο ως τον Μένανδρο, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα 2001). Έχει συγγράψει θεατρολογικά λήμματα για τον τόμο Θέατρο – Κινηματογράφος – Μουσική – Χορός της Εκπαιδευτικής Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας, έχει συνεργαστεί στη σύνταξη του αναλυτικού καταλόγου Έλληνες σκηνογράφοι και αρχαίο δράμα (επιμ.: Ελένη Φεσσά, Αθήνα 1999), που συνόδευε την ομώνυμη έκθεση που διοργάνωσε το Μάρτιο του 1999 το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Έκανε την επιλογή των κριτικών δοκιμίων του Κώστα Γεωργουσόπουλου για το παγκόσμιο θέατρο που δημοσιεύτηκαν στην τρίτομη έκδοση Παγκόσμιο Θέατρο, 1 – Από το Μένανδρο στον Ίψεν, 2 – Από τον Στρίντμπεργκ και τον Τσέχωφ στον Πιραντέλλο και τον Μπρεχτ, 3 – Από τον Μίλλερ στον Μύλλερ, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 1999, 2000 (Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών) και είχε τη θεατρολογική και φιλολογική επιμέλεια του έργου. Είχε την ευθύνη συγκρότησης και τη θεατρολογική επιμέλεια της έκδοσης Χριστίνα Τσίγκου, Το πρόσωπο, ο λόγος και η σκηνή- Με τις «Ευτυχισμένες μέρες» του Σάμιουελ Μπέκετ (Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2001), για την οποία έκανε επίσης την έρευνα και τη συγκριτική παραβολή της λανθάνουσας μετάφρασης της Τσίγκου. Συμμετείχε στην ερευνητική και συγγραφική ομάδα του τόμου Επίδαυρος – Το Αρχαίο Θέατρο, οι Παραστάσεις (Εκδόσεις Μίλητος – Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου, Αθήνα χ.χ.), στη θεατρολογική ομάδα επιμέλειας του τόμου Patrice Pavis, Λεξικό του θεάτρου Μτφρ.: Αγνή Στρουμπούλη, «GUTENBERG», συνεπιμελήθηκε με τον Διονύση Ν. Μουσμούτη τον τόμο που περιλαμβάνει τις θεατρικές κριτικές του Διονύση Ρώμα Το θέατρο υπό κρίσιν – Κριτικές και Επιφυλλίδες, Εκδόσεις Τρίμορφο, Ζάκυνθος 2008 και έχει γράψει τη θεατρολογική εισαγωγή στην έκδοση Λεία Βιτάλη, Άπαντα τα Θεατρικά, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2008.

Από τον Ιούλιο του 1998 έως τον Απρίλιο του 2000 υπέγραφε την τακτική εβδομαδιαία στήλη της θεατρικής κριτικής της ημερήσιας εφημερίδας Ακρόπολις και τις επίσης τακτικές εβδομαδιαίες στήλες «Θεατρικές Επιφυλλίδες» και «Ποικίλη Στοά» της Ακρόπολης της Κυριακής.

Από τον Ιούνιο του 1999 έως 2010 συνεργάζεται με το μηνιαίο λογοτεχνικό περιοδικό Η Λέξη, όπου υπογράφει την τακτική στήλη της θεατρικής κριτικής. Επίσης, κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε διάφορα πολιτιστικά περιοδικά (Περίτεχνο, Η Λέξη, Το Δέντρο, Επτά Ημέρες της Καθημερινής, Πόρφυρας, Περίπλους, Επίλογος κ.ά.), σε Προγράμματα του Φεστιβάλ Αθηνών, της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, κ. ά.

Έχει λάβει μέρος σε θεατρολογικά συμπόσια, καθώς και σε δημόσιες παρουσιάσεις θεατρολογικών βιβλίων και συναφών θεμάτων (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου: Ημερίδα για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, Εταιρεία Μελέτης, Έρευνας, Προαγωγής Πολιτισμού «Πλατύφορος» & Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου – Θεατρικό Μουσείο: «Γρηγόριος Ξενόπουλος πενήντα χρόνια μετά… Συμβολή στην έρευνα του έργου του», ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας: Κύκλος της Νότιας Γης, Εταιρεία Σπουδών Σχολής Μωραΐτη – Κ.Ε.Π.Ε.Α.Ε.Δ. «Δεσμοί»: «Ευαγγελικά (1901), Ορεστειακά (1903): νεωτερικές πιέσεις και κοινωνικές αντιστάσεις, Αισχύλεια 2003: Ημερίδα για το αισχυλικό έργο, Κ.Ε.Π.Ε.Α.Ε.Δ. «Δεσμοί»: «H ερμηνεία του αρχαίου δράματος στον 20ό αιώνα. H ματιά του σκηνοθέτη: Αλέξης Σολομός», Εταιρεία Κεφαλληνιακών Σπουδών: «Πηγές της Επτανησιακής Φιλολογίας, 1500-1940» – Συνέδριο στη μνήμη του Γ. Αλισσανδράτου, Αισχύλεια 2007, κ.ά.).

Ως δραματολόγος έχει συνεργαστεί με το Ανοιχτό Θέατρο (Ορέστεια, σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη – σεμιναριακά μαθήματα στον θίασο), «Ηθοποιών Θέατρο» (Η Νοσταλγός, σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού), Θεατρική Διαδρομή (Ορέστης, σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, Φεστιβάλ Επιδαύρου 2005), με την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (Δέκα Εντολές – Ου κλέψεις, σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή). Συνεργάζεται σε μόνιμη βάση ως δραματολόγος με την Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRA (Ut consecutivum – Δραματουργική σύνθεση βασισμένη στις Τρεις αδελφές του Άντον Τσέχωφ, Liebestod – Μια ιστορία για την Ιουλιέτα και τον Ρωμαίο – Δραματουργική σύνθεση βασισμένη στο: Ιουλιέτα και Ρωμαίος του Λουίτζι ντα Πόρτο, Τέσσερις εικόνες αγάπης του Λούκας Μπέρφους, Ο Μισάνθρωπος του Μολιέρου, όλα σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή).

Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών, του Πανελλήνιου Συλλόγου Θεατρολόγων και του Κέντρου Έρευνας και Πρακτικών Εφαρμογών Αρχαίου Ελληνικού Δράματος «Δεσμοί».

Ήταν μέλος της Επιτροπής Απονομής του Βραβείου «Ελευθερία Σαπουντζή» (2005, 2007), μέλος της Επιτροπής Απονομής των Βραβείων Θεάτρου της Ένωσης Ελλήνων Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών (2010) και υπήρξε μέλος της επιτροπής των Βραβείων Κάρολος Κουν

Leave A Reply